Poduzetništvo i zadruge

Ono što je nužno za našu zadrugu za 21. stoljeće je da, osim kvalitetnog vodstva, menadžera, mora u sebi sadržavati sintezu poduzetništva, poslovnog planiranja i financiranja. Na ovom mjestu pokušat ćemo ukratko razjasniti spomenute pojmove i ukazati na njihovu važnost u gospodarskom životu zadruge.

Poduzetništvo (engl. entrepreneurship)

nije profesija, to je sposobnost da se pokrenu neke aktivnosti radi postizanja određenog cilja uz preuzimanje rizika i odgovornosti. Bez obzira na to što se mogu poduzimati različite aktivnosti na različitim područjima, poduzetništvo je u uobičajenom smislu vezano uz gospodarstvo i uz pokretanje vlastitog posla. U poduzetništvo su ugrađena tri osnovna pojma: pokretanje novog posla, sklonost riziku i inovativnost. Pokretanje nečega novog uvijek u sebi nosi rizik jer uspjeh nikada ne može biti zajamčen, a da bismo uspjeli na tržištu, moramo biti bolji od konkurencije, unijeti nešto novo, moramo biti inovativniji. Poduzetništvo je mogućnost da “budemo svoji gazde, da pokažemo što znamo, da iskoristimo svoje šanse, da se obogatimo svojim radom”. Ali poduzetništvo je i “neizvjesna budućnost, pitanje hoćemo li sutra imati posla, pitanje kako ćemo školovati svoju djecu, to je nespavanje noću od briga, rad od 60 i više sati tjedno”.

Poduzetnik (engl. entrepreneur)

je čovjek koji ulaže svoj novac u određeni poslovni pothvat, snosi sav rizik nadajući se zaradi, odnosno dobiti. Potencijalni poduzetnici najčešće i ne znaju što ih konkretno čeka, a ni jesu li oni uopće po svojim sposobnostima poduzetnici. Poduzetnici su “rijetke biljke”, ima ih najviše 3-5 % u cijeloj populaciji. Vrlo malo ljudi, ne samo kod nas već općenito, ima poduzetničkih sposobnosti. To je nešto kao talent, ali i više od toga, to je sklop posebnih karakternih i psihičkih sposobnosti koje omogućuju upuštanje u rizik, odlazak u nepoznato, u borbu na tržištu, održavanje u teškim uvjetima, vođenje i motiviranje suradnika, organizaciju poslovanja, prilagođavanje stalnoj promjeni okoline i vjerovanje u svoju sretnu zvijezdu

Što je potrebno za osnivanje i razvoj zadruge za 21. stoljeće?

To je, u prvom redu, samopouzdanje zadrugara, poduzetnika, zatim proizvod ili usluga koje će tvrtka prodavati, tržište i kupci koji će proizvod kupiti, ljudi - zaposlenici koji će poduzetničku ideju ostvariti, poslovni i proizvodni prostor i oprema, financijska podrška, pravni okvir - osnivanje zadruge i, što je vrlo važno, znanje o poslovanju. Odluka o poduzetništvu drastično mijenja dotadašnji način života. Želimo nešto bolje i to namjeravamo postići u poduzetništvu. Ali želja, dobra volja i namjera nisu dovoljne. Treba se preispitati :
“Jesam li ja za poduzetništvo?”
“Imam li u sebi sposobnosti poduzetnika, spremnost za rizik, za život u neizvjesnosti, za rad od 16 sati na dan kad je to potrebno, za neprospavane noći, za život pod stresom?” “Hoću li biti sposoban (na)voditi i motivirati suradnike?“ I na kraju: “Hoće li me u mom poslovnom pothvatu pratiti sreća, koja je nužna i bez koje nema uspjeha?”

Bitno je da se o svemu dobro razmisli i da se poduzetnik pripremi na ono što ga čeka. To će mu olakšati suočavanje s krizama i problemima koji će se neumitno pojaviti. Naporan rad, stresna stanja, zaokupljenost problemima svoje tvrtke štetno djeluju na zdravlje, ali isto tako mogu razarati i obitelji. Poduzetnik u početku mora raditi od jutra do navečer, kasno dolazi kući, obiteljske obveze su nužno potisnute u drugi plan, sve veći teret pada na leđa ženi ili mužu koji preuzimaju veću brigu o djeci, kući, obvezama. To je teško izdržati, to je teško i razumjeti, ali i s tim treba računati. Također, takva situacija zadrugaru poduzetniku, kao kreativnoj osobi, može predstavljati izazov, a rješenje svakog problema donosi sa sobom zadovoljstvo, i to ne samo zadovoljstvo vlastitog uspjeha nego i dodatni osjećaj korisnosti u zajednici!
Zapravo, ne može se napraviti psihološki profil poduzetnika jer ima previše primjera koji krše moguća pravila. “Najbolji savjet koji ja mogu dati svakome tko želi uspjeti u biznisu je - nikad ne odustati”, rekao je jedan iskusni poduzetnik koji je uspio nakon što je dva puta propao. Ipak, svakog poduzetnika karakterizira samopouzdanje, spremnost na rizik i neizvjesnost, želja za stvaranjem i upornost.

Nalazite se ovdje: Naslovnica Poduzetništvo i zadruga